Yoshitaka Amano, Julien Ceccaldi, Koichi Enomoto, Léonard Foujita, Daisuke Fukunaga, Yasuaki Hamada, Hanayo, Kyoko Idetsu, Ernst Yohji Jaeger, Marie Laurencin, Jonny Negron, Yu Nishimura, Alexandra Noel, Louise Sartor, Setsuko, Naoki Sutter-Shudo

Mon Chérie Coco
Institut français de Tokyo, Tokyo

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Curated by Axel Dibie, Alix Dionot-Morani, Ernst Yohji Jaeger and Naoki Sutter-Shudo
Organized by Crèvecœur and Institut français de Tokyo
Poster by Naoki Sutter-Shudo

The exhibition proposed for the French Cultural Institute in Tokyo evokes the phenomena of circulation at work in art, between Europe, America and Japan. “Japonisme” - a term used for the first time in 1872 by Philippe Burty, a French art critic and major collector, to describe the exponential influence of Japan on Western art - has been studied extensively, as has the Western influence on Japanese art in the late nineteenth and early twentieth centuries, in painting, decorative art, illustration and litterature. The roots of these exchanges lie as much in the history of art as in mediums considered to be part of underground or pop culture, or even subculture. The various exchanges result in references being added, subtracted and mixed, and the result is always disconcertingly new and free. Just like when impressionist painters discovered Japanese art, they saw it as a very strong inspiration, as the opportunity to break away from the academic artistic conventions that had been imposed on them for so long. Throughout history and these crossed conversations, notions of identity, time and social construction are also challenged.

Mon Chérie Coco is a lost anime series based on the 1971 manga of the same name created by Waki Yamato where a young Japanese woman aims to become a famous fashion designer in Paris. This anime was produced by Nippon TV Video in 1972. Financial problems were the main cause of the series’ cancellation, in addition to the resignation of Kiyoshi Watanabe (producer). None of the episodes are available today. This missing plot mirroring a fantasy Paris tends to echo the fact that exhibition wishes to reflect - with humility and lightness - on the ongoing exchanges continuing today in global visual culture.

L’exposition proposée par l’Institut français de Tokyo explore les dynamiques d’échanges et de circulation qui traversent le monde de l’art, entre l’Europe, l’Amérique et le Japon. Le terme « Japonisme » – employé pour la première fois en 1872 par Philippe Burty, critique d’art français et collectionneur passionné – désignait l’influence croissante du Japon sur l’art occidental. Ce phénomène a fait l’objet de nombreuses études, tout comme l’influence de l’Occident sur l’art japonais à la fin du XIXe et au début du XXe siècle, que ce soit dans la peinture, les arts décoratifs, l’illustration ou la littérature. Ces échanges trouvent leurs racines aussi bien dans l’histoire de l’art que dans des domaines considérés comme relevant de la culture pop, underground ou encore de la sous-culture. Chaque dialogue engendre des ajouts, des soustractions, des mélanges, et le résultat est toujours étonnamment nouveau et libéré. Comme les peintres impressionnistes qui, en découvrant l’art japonais, y ont vu une source d’inspiration puissante, une opportunité de rompre avec les conventions académiques qui leur pesaient depuis trop longtemps. Ces conversations croisées, tout au long de l’histoire, remettent également en question les notions d’identité, de temporalité et de construction sociale.

Mon Chérie Coco est une série d’anime disparue, inspirée du manga éponyme de 1971, créé par Waki Yamato. Elle raconte l’histoire d’une jeune japonaise qui rêve de devenir une créatrice de mode célèbre à Paris. Cet anime, produit par Nippon TV Video en 1972, a été interrompu en raison de problèmes financiers, exacerbés par la démission du producteur Kiyoshi Watanabe. Aucun des épisodes n’est aujourd’hui disponible. Cette intrigue, qui dépeint un Paris idéalisé, fait écho aux réflexions de l’exposition qui cherche – avec une certaine légèreté et humilité – à explorer la continuité des échanges dans la culture visuelle mondiale d’aujourd’hui.

EN : The exhibition proposed for the French Cultural Institute in Tokyo evokes the phenomena of circulation at work in art, between Europe, America and Japan. “Japonisme” - a term used for the first time in 1872 by Philippe Burty, a French art critic and major collector, to describe the exponential influence of Japa...
FR: L’exposition proposée par l’Institut français de Tokyo explore les dynamiques d’échanges et de circulation qui traversent le monde de l’art, entre l’Europe, l’Amérique et le Japon. Le terme « Japonisme » – employé pour la première fois en 1872 par Philippe Burty, critique d’art français et collecti...
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Ernst Yohji Jaeger, Apparition of Mount Fuji/ Hommage to Hans Emmenegger, 2024, Oil on canvas, artist frame, 50,5 × 40,2 cm. Courtesy of the artist and Crèvecœur, Paris.

Ernst Yohji Jaeger, Apparition of Mount Fuji/ Hommage to Hans Emmenegger, 2024 
Detail

Exhibition view, Mon Chérie Coco, Institut français de Tokyo, Tokyo. Courtesy of the artists and Crèvecœur, Paris.

Yoshitaka Amano, Untitled, 2024, Aquarel on paper, 40 × 50 cm. Courtesy of the artist, LOMEX Gallery and Crèvecœur, Paris.

Exhibition view, Mon Chérie Coco, Institut français de Tokyo, Tokyo. Courtesy of the artists and Crèvecœur, Paris.

Marie Laurencin, Untitled, 1940 Graphite and ink on paper, 22 × 17.5 cm, (41 × 37 × 2 cm framed) Courtesy of Crèvecœur, Paris.

Exhibition view, Mon Chérie Coco, Institut français de Tokyo, Tokyo. Courtesy of the artists and Crèvecœur, Paris.

Julien Ceccaldi, Chair de Poule, 2024, Acrylic on canvas, 76.2 × 101.6 × 2.54 cm. Courtesy of the artist, Jenny’s and Crèvecœur, Paris.

Exhibition view, Mon Chérie Coco, Institut français de Tokyo, Tokyo. Courtesy of the artists and Crèvecœur, Paris.

Koichi Enomoto, Legacy, 2024, Oil on canvas, 91 × 72,7 cm. Courtesy of the artist, TARO NASU and Crèvecœur, Paris.

Koichi Enomoto, Legacy, 2024, Oil on canvas, 91 × 72,7 cm (detail).

Exhibition view, Mon Chérie Coco, Institut français de Tokyo, Tokyo. Courtesy of the artists and Crèvecœur, Paris.

Exhibition view, Mon Chérie Coco, Institut français de Tokyo, Tokyo. Courtesy of the artists and Crèvecœur, Paris.

Setsuko, Oranges et carafe d’eau, 1960-2009, Gouache on paper, 70 × 68.5 cm. Courtesy of the artist, Gagosian and Crèvecœur, Paris.

Alexandra Noel, Muck Wave Stairs I, 2024, Oil and enamel on wood panel, 10.2 × 30.5 × 1.9 cm.

Daisuke Fukunaga, Blue Atmosphere, 2024, Oil on canvas, 194 x 97 cm. Courtesy of the artist, Tomio Koyama Gallery and Crèvecœur, Paris.

Hanayo, Untitled, 2006, C-print, 30.5 × 41.8 cm, 35.5 × 43.2 cm framed. Courtesy of the artist, Taka Ishii Gallery and Crèvecœur, Paris.

Exhibition view, Mon Chérie Coco, Institut français de Tokyo, Tokyo. Courtesy of the artists and Crèvecœur, Paris.

Louise Sartor, みかん (Mandarines), 2024. Gouache on cardboard, 8 × 10 cm. Courtesy of the artists and Crèvecœur, Paris.

Exhibition view, Mon Chérie Coco, Institut français de Tokyo, Tokyo. Courtesy of the artists and Crèvecœur, Paris.

Exhibition view, Mon Chérie Coco, Institut français de Tokyo, Tokyo. Courtesy of the artists and Crèvecœur, Paris.

Kyoko Idetsu, Divide, 2024, Oil on canvas, 116.7 × 72.7 cm. Courtesy of the artist and Crèvecœur, Paris.

Kyoko Idetsu, Divide, 2024 

Exhibition view, Mon Chérie Coco, Institut français de Tokyo, Tokyo. Courtesy of the artists and Crèvecœur, Paris.

Alexandra Noel, Painting on Canvas, 2024, Oil and enamel on wood panel, 15.2 x 17.8 x 1.0 cm. Courtesy of the artists and Crèvecœur, Paris.

Louise Sartor, Perfection, splendour, prodiges et joies, 2024, Acrylic and oil on paper and bamboo fan, 37 x 23.5 cm. Courtesy of the artist and Crèvecœur, Paris.

Léonard Foujita, Une fille et l’église, 1954, Painted wood box, 5.7 × 13.6 × 11.5 cm. Courtesy of the artist, Shibunkaku and Crèvecœur, Paris.

Léonard Foujita, Une fille et l’église, 1954, Painted wood box, 5.7 × 13.6 × 11.5 cm.

Exhibition view, Mon Chérie Coco, Institut français de Tokyo, Tokyo. Courtesy of the artists and Crèvecœur, Paris.

Yu Nishimura, persona, 2024, Oil on canvas, 145.5 × 112 cm. Courtesy of the artist and Crèvecœur, Paris.

Ernst Yohji Jaeger with Yasuaki Hamada, Pino, 2024, C-print, lacquer paint, wood, rattan, mixed media, 21 × 16 cm. Courtesy of the artists and Crèvecœur, Paris.

Ernst Yohji Jaeger with Yasuaki Hamada, Nora B, 2024, C-print, lacquer paint, wood, glass, paper, mixed media, 30 × 20 cm. Courtesy of the artists and Crèvecœur, Paris.


Exhibition views: Takeshi Abe
Special thanks to Château Shatto, Derosia, Gagosian, LOMEX Gallery, Nonaka-Hill, Shibunkaku, Taka Ishii Gallery, TARO NASU Gallery, Tomio Koyama Gallery and the artists.