Sol Calero, Nino Kapanadze, Shana Moulton

5 & 7 rue de Beaune, Paris

X

“Nature doesn’t exist”. Philippe Descola, chair holder in Anthropology of Nature at the Collège de France, has coined this shocking phrase, putting forward a new way of thinking about the world, reviewing the relations of continuities and discontinuities between man and his environment. Through the works of Sol Calero, Nino Kapanadze and Shana Moulton, the exhibition aims to blur the naturalistic representations of nature that artists have maintained throughout the history of art. In Sol Calero’s work, the exoticism of fruit and landscapes becomes a reflection on the classificatory narratives that predetermine hierarchies and perspectives. In Nino Kapanadze’s practice, landscape painting is a space that enables her to activate areas of pictorial conflict and deliberately blur the boundaries between figuration and abstraction. In the 2008 film Sand Saga, which at first glance appears to be a coming-of-age story set in a natural environment, Shana Moulton operates through various cultural analogies. Moulton deliberately mixes low-tech special effects with a healthy dose of New Age, passages through multiple dimensions, beauty masks, and references to Georgia O’Keeffe and Jackson Pollock.

Sol Calero was born in Venezuela, in 1982. Her recent solo exhibitions were held at the Museum of Stavanger, Norway (2023), 1646, The Hague (2022), Copenhagen Contemporary (2020), TATE Liverpool (2019); Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (2018); Brücke Museum, Berlin (2018); Galerie Crèvecœur, Paris (2018); Düsseldorf Kunstverein (2018); Barbara Gross Galerie, Munich (2018); Kunsthalle Lissabon, Lisbon, Studio Voltaire, London (2018).

Born in Tbilisi, Georgia, in 1990, Nino Kapanadze practiced painting from an early age. A graduate of the Tbilisi State Academy of Arts, Faculty of Architecture, she moved to France in 2018 to continue her studies at the Institut d’études politiques de Paris (Sciences Po) and enrolled in the next year at the Beaux-Arts de Paris, from which she graduated in June 2023. In 2023, she took part in the group exhibition Cache-Cache at Galerie Perrotin (Paris) and had her first solo exhibition at Galerie LC Queisser in Tbilisi (Georgia).

Shana Moulton was born in Oakhurst (USA) in 1976. Her work has been shown at Crèvecoeur, Paris (FR) ; MCASB, Santa Barbara (US); Kunsthaus Glarus, Switzerland (CH); Zabludowicz Collection, London (GB); Galerie Gregor Staiger, Zurich (CH); New Museum, New York (NY) ; MOCA Cleveland, Cleveland (US); Palais de Tokyo, Paris (FR); UCCA, Beijing (CN); Museum of Modern Art Warsaw, Warsaw (PL); Lyon Biennale, Lyon (FR); Migros Museum für Gegenwartskunst, Zurich (CH); Institute of Contemporary Art, Philadelphia (US); Hammer Museum, Los Angeles (US). Her solo exhibition will be held at the MOMA (New York) in January 2024.

“La nature, ça n’existe pas.” Formule choc que l’on doit au titulaire de la chaire d’Anthropologie de la nature au Collège de France, Philippe Descola, qui propose de penser le monde grâce à une approche nouvelle des manières de répartir continuités et discontinuités entre l’homme et son environnement. L’exposition s’attache, à travers les oeuvres de Sol Calero, Nino Kapanadze et Shana Moulton, à brouiller les représentations naturalistes que les artistes ont entretenues dans l’histoire de l’art. L’exotisme des fruits et des paysages devient chez Sol Calero une réflexion sur les récits classificatoires qui définissent les hiérarchies et les voix. Dans la pratique de Nino Kapanadze, la peinture de paysage est un espace qui lui permet d’activer des zones de conflit picturales et brouiller volontairement les frontières entre figuration et abstraction. Dans le film Sand Saga, datant de 2008, s’apparentant à première vue à un récit initiatique dans un environnement naturel, Shana Moulton procède par analogies culturelles, en mêlant des effets spéciaux low-tech, une bonne dose de New Age, des passages entre plusieurs dimensions, des masques de beauté, Georgia O’Keeffe et Jackson Pollock.

Sol Calero est née en 1982 au Vénézuela. Elle a récemment réalisé des expositions personnelles au Musée de Stavanger, Norvège (2023), à 1646, La Haye (2022), Copenhagen Contemporary (2020), TATE Liverpool (2019) ; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (2018) ; Brücke Museum, Berlin (2018) ; Galerie Crèvecœur, Paris (2018) ; Düsseldorf Kunstverein (2018) ; Barbara Gross Galerie, Munich (2018) ; Kunsthalle Lissabon, Lisbonne, Studio Voltaire, Londres (2018).

Née à Tbilissi, en Géorgie, en 1990, Nino Kapanadze a pratiqué la peinture dès son plus jeune âge. Diplômée de l’Académie d’État des arts de Tbilissi, faculté d’architecture, elle s’installe en France en 2018 pour poursuivre ses études à l’Institut d’études politiques de Paris (Sciences Po) et s’inscrit l’année suivante aux Beaux-Arts de Paris, d’où elle sort diplômée en juin 2023. En 2023, elle a participé à l’exposition collective Cache-Cache à la galerie Perrotin (Paris) et a réalisé sa première exposition personnelle à la galerie LC Queissser à Tbilissi (Géorgie).

Shana Moulton est née en 1976 à Oakhurst (États-Unis). Son travail a été montré à Crèvecœur, Paris (FR) ; MCASB, Santa Barbara (US) ; Kunsthaus Glarus, Suisse (CH) ; Zabludowicz Collection, Londres (GB) ; Galerie Gregor Staiger, Zurich (CH) ; New Museum, New York (NY) ; MOCA Cleveland, Cleveland (US) ; Palais de Tokyo, Paris (FR) ; UCCA, Beijing (CN) ; Museum of Modern Art Warsaw, Warsaw (PL) ; Lyon Biennale, Lyon (FR) ; Migros Museum für Gegenwartskunst, Zurich (CH) ; Institute of Contemporary Art, Philadelphia (US) ; Hammer Museum, Los Angeles (US). Une exposition personnelle aura lieu au MOMA (New York) en janvier 2024.

EN: “La nature, ça n’existe pas.” Formule choc que l’on doit au titulaire de la chaire d’Anthropologie de la nature au Collège de France, Philippe Descola, qui propose de penser le monde grâce à une approche nouvelle des manières de répartir continuités et discontinuités entre l’homme et...
FR : “Nature doesn’t exist”. Philippe Descola, chair holder in Anthropology of Nature at the Collège de France, has coined this shocking phrase, putting forward a new way of thinking about the world, reviewing the relations of continuities and discontinuities between man and his environment. Through the works of Sol Calero,...
Read more…

Sol Calero, Bosque De Granadas, 2022, acrylic on canvas, 150 × 120 × 4,5 cm

Shana Moulton, OSAM = She is healed, 2013, walker, mannequin, fabric, 163 × 52 × 35 cm

Shana Moulton, OSAM = She is healed, 2013

Shana Moulton, OSAM = She is healed, 2013. Detail

Sol Calero, La Palma, 2022, acrylic on canvas, 100 × 80 × 4,5 cm

Sol Calero, La Palma, 2022

Nino Kapanadze, Lamaria, 2023, oil on linen, 130 × 195 cm

Sol Calero, Costa Paraíso, 2021, watercolor and color pencil on paper, 100 × 70 cm

Sol Calero, Noche de playa, 2021, watercolor and color pencil on paper, 90 × 70 cm

Nino Kapanadze, Tree, tree, dry and green, 2022, oil on linen, 195 × 130 cm

Shana Moulton, Sand Saga, 2008, video SD 4:3, 10:29 min, 2/3 + 2 AP (excerpt)