Crèvecœur

Menu
Artists
Top

Xavier Antin

when "i" met "k", Crèvecœur, Paris

text



a l t k (editing)

Le temps qu’il faut au stylo pour poser un point sur le “i”, la machine produit une lettre complète. La touche et la gachette procèdent par pas automatiques et discrets. La machine à écrire comme mitrailleuse discursive se devait de sortir des chaînes de production d’un fabricant d’armes.

t s r p (cutting)

Autonomie et chaîne d’assemblage.
Remington & Son produirent en masse la première machine à écrire à partir d’un brevet acheté à un homme qui l’avait volé.

n f b c (folding)

L’échec de l’authenticité. prototype (approximation)
Le jeune ingénieur Kodak, Steven Sasson présenta en 1975 son premier prototype de l’appareil photo numérique à ses employeurs. Le leader mondial du film photographique enterra sans délai le projet.

prototype (reversed)

Kodak ferma définitivement ses portes en 2012.

prototype (extended)

Des gestes décalés dans le temps, performés par quelqu’un d’autre, ailleurs.

h y l f (cropping)

“Nous, les ‘square men,’ avions un signe pour nous reconnaître. Si un véritable camarade se présentait devant ma casse typographique, apportant ostensiblement des plombs, et laissait discrètement rouler
quelques lettres “i” entre ses doigts, je laissais rouler alors quelques lettres ‘k’ entre les miens. Ainsi nous nous comprenions sans avoir besoin de parler.”

r a e i (handling of sorts)

Dans l’Amérique du XIXe siècle, la plupart des imprimeurs rejoignant l’Union Typographique Internationale (ITU) étaient appelés “square men”, signifiant “radical”, autrement dit gauchistes ou anarchistes
de gauche. À cette époque les adhérents se devaient de garder leur affiliation secrète.

d v c j (discussing)

Taper sur un métier à tisser jaquard personnalisé. La signification littérale de “texte” est “tissu.”

k m l u (copying)

La divination précède la technologie, la lecture précède l’écriture. Dyslexie ou aphasie ou agraphie.

v g l o (and and and)



a l t k (editing)

The time it takes the pen to put a dot on the “i”, the machine produces a complete letter. Strikes and triggers proceed in automated and discrete steps. The typewriter as a discursive machine-gun was bound to roll automatically off the production lines of a gun manufacturer.

t s r p (cutting)

Autonomy and assembly lines.
Remington & Son mass-produced the first typewriter from a patent bought from a man who had stolen it.

n f b c (folding)

The failure of authenticity. prototype (approximation)
As a young Kodak engineer, Steven Sasson introduced in 1975 his first prototype of the digital camera to his employers. The world leader
of photography film promptly buried the project.

prototype (reversed)

Kodak definitely closed its doors in 2012.

prototype (extended)

Gestures delayed in time, performed by someone else, elsewhere.

h y l f (cropping)

“We ‘square men’ had a sign by which we knew each other. If a true brother came to my case, ostensibly to borrow sorts, and idly let a few lower-case ‘i’ s’ sift through his fingers, I would let some lower-case ‘k’ s’ sift through my fingers. Thus we would understand each other without need of conversation.”

r a e i (handling of sorts)

In the XIXth century’s United State, most of the printers joining the International Typographical Union (ITU) were called “square men,” meaning “radical”, meaning leftist or anarchist. Union men had to keep their affiliation secret in theses times.

d v c j (discussing)

Typing on a personalized jaquard loom. The literal meaning of text is tissue.

k m l u (copying)

Divination predates technology, reading precedes writing. Dyslexia or aphasia or agraphia.

v g l o (and and and)

when "i" met "k" Loading
when "i" met "k" - Galerie CrèveCoeur Loading

when “i” meet “k”, 2017, exhibition view, Crèvecoeur, Paris. © Aurélien Mole

when "i" met "k" - Galerie CrèveCoeur Loading

when “i” meet “k”, 2017, exhibition view, Crèvecoeur, Paris. © Aurélien Mole

when "i" met "k" - Galerie CrèveCoeur Loading

when “i” meet “k”, 2017, exhibition view, Crèvecoeur, Paris. © Aurélien Mole

when "i" met "k" - Galerie CrèveCoeur Loading

when “i” meet “k”, 2017, exhibition view, Crèvecoeur, Paris. © Aurélien Mole

when "i" met "k" - Galerie CrèveCoeur Loading

when “i” meet “k”, 2017, exhibition view, Crèvecoeur, Paris. © Aurélien Mole

when "i" met "k" - Galerie CrèveCoeur Loading

when “i” meet “k”, 2017, exhibition view, Crèvecoeur, Paris. © Aurélien Mole

when "i" met "k" - Galerie CrèveCoeur Loading

a l t k (editing), 2017, inkjet printing, polyester plaster, 4 bronze screws, 160 × 112 cm. © Aurélien Mole

when "i" met "k" - Galerie CrèveCoeur Loading

h y l f (cropping), 2017, inkjet printing, polyester plaster, 160 × 112 cm. © Aurélien Mole

when "i" met "k" - Galerie CrèveCoeur Loading

d v c j (discussing), 2017, inkjet printing, polyester plaster, 4 bronze screws, 160 × 112 cm. © Aurélien Mole

when "i" met "k" - Galerie CrèveCoeur Loading

d v c j (discussing), 2017, detail.
© Aurélien Mole

when "i" met "k" - Galerie CrèveCoeur Loading

prototype (extended), 2017, detail. © Aurélien Mole

when "i" met "k" - Galerie CrèveCoeur Loading

prototype (extended), 2017, detail. © Aurélien Mole

when "i" met "k" - Galerie CrèveCoeur Loading

prototype (approximation), 2017, aluminum, paint, photo lens, audio cassette, K7 player, plexiglass, cardboard, steel, 29,5 × 21 × 31,5 cm.
© Aurélien Mole

when "i" met "k" - Galerie CrèveCoeur Loading

prototype (reversed), 2017, aluminum, paint, plexiglass, audio cassette, K7 player, plastic, chipboard, cardboard, steel, 12,5 × 17,4 × 26 cm.
© Aurélien Mole

when "i" met "k" - Galerie CrèveCoeur Loading

n f b c (folding), 2017, bronze screws, toner d’imprimante, variable dimensions. © Aurélien Mole

when "i" met "k" - Galerie CrèveCoeur Loading

n f b c (folding), 2017, detail. © Aurélien Mole