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Agnieszka Polska, Shana Moulton, Susanne M. Winterling, David Malek, Erin Shirreff, Florian & Michaël Quistrebert

The Promise, Crèvecœur, Paris

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The Promise est une exposition de jeunes artistes américains et européens, construite autour d’oeuvres inscrivant au sein de leurs problématiques la réappropriation de l’objet. Qu’elle soit esthétique, historique ou personnelle, cette démarche de faire sienne une réalité existante s’articule ici entre fascination et prise de distance face à la forme et l’influence. L’interstice qui lie ces deux approches apparaît précisément comme le moment du possible, celui où l’on peut refaire à l’infini : c’est l’espace de la promesse.
Certains artistes présentés utilisent le matériau ou l’archive, comme Agnieszka Polska, dont les animations sont des collages visuels de photographies piochées dans des magazines d’art et des journaux des années soixante, conférant à ses vidéos un aspect documentaire. My Favorite Things désacralise les formes iconiques de l’histoire de l’art en les assimilant à des objets du quotidien.
D’autres réesthétisent l’objet dans sa forme pure, en lui conférant une dimension culte. C’est le cas de Susanne M. Winterling, dont le film Untitled (cupstairspearls) est une courte boucle d’inspiration baroque et bourgeoise. Al- liant un humour dérangeant à une sensibilité pop et low-tech, Shana Moulton a produit une série de vidéos et de performances, dont The Galactic Pot Healer, pur produit de la société de consommation américaine hypocondriaque autant que du psychédélisme californien. Evoquant à la fois la sculpture minimale et les monolithes de l’âge de pierre, la série des Signatures d’Erin Shirreff frappe par son austérité et ses lignes anguleuses. Cette mise en abime photographique confère à l’objet photographié un aspect mythique, une réappropriation sur piédestal.
D’autres enfin réactualisent les objets-images ou les objets-influences. Inspirée par l’abstraction géométrique et l’art optique, la toile de David Malek révèle une recherche approfondie de la couleur et de l’espace de la peinture, tout en s’appropriant une imagerie issue de la science-fiction. Florian et Michaël Quistrebert transforment quant à eux l’un des murs de la galerie en une tapisserie d’illusion optique noir et blanche, s’inspirant du procédé de la grille scintillante de Lingelbach. Mise ici en retrait par rapport aux autres oeuvres de l’exposition, elle apparaît comme une volonté d’appropriation du spectateur par l’artiste grâce à l’hypnose, mais aussi un pied de nez à la réflexion sur le white cube, l’objet contenu et l’objet contenant.

Martha Kirszenbaum est une commissaire indépendante basée à Paris. Diplômée de Sciences-Po et de Columbia University, elle a travaillé au Département Média du MoMA et au Cabinet de la Photographie du Centre Pompidou, puis comme “research assis- tant” au New Museum de New York, notamment sur les expositions The Generational: Younger Than Jesus et Brion Gysin: The Dreamachine. En tant que commissaire indépendante, Martha Kirszenbaum a organisé des expositions à New York (Austrian Cultural Forum dont elle est le commissaire associé, Envoy Gallery, International Studio and Curatorial Practice). En 2010, Elle a été commissaire-en-résidence à Residency Unlimited, New York ainsi qu’au Centre d’Art Contemporain de Varsovie.

Agnieszka Polska
Née en 1985, elle vit et travaille à Cracovie et à Berlin. Le travail d’Agnieszka Polska fluctue entre animation, vidéo et photographie. Diplômée de l’Académie des Beaux- Arts de Cracovie et de l’UDK de Berlin, elle a participé à des expositions en Pologne (Bunkier Sztuki, Krakow, Centre of Contemporary Art Znaki Czasu, Torun), Allemagne (Berlin TV Tower, Zak-Branicka Gallery), Autriche (Georg Kargl Gallery), en Suisse (Fotomuseum Winterthur) et à New York (College Arts Association 2011 Conference).

Shana Moulton
Née en 1976, elle vit et travaille à Brooklyn. Vidéaste et performeuse, Shana Moulton a étudié à l’University of Cali- fornia à Berkeley et la Carnegie Mellon University à Pittsburgh, où elle a obtenu son Master of Fine Arts. Ancienne résidente du programme De Ateliers à Amsterdam, son travail a été montré à New York (Armory Show, Bellwether Gallery, Canada Gallery, Smack Mellon), Barcelone (Loop ’05 Video Festival), Dublin (Dark Light Festival), Edinburgh (Aurora), Amsterdam (Fons Welters) et Berlin (Art Forum 2010).

Florian et Michaël Quistrebert
Nés respectivement en 1982 et 1976, ils vivent et travaillent à Paris. Diplômés de l’Ecole des Beaux-Arts de Nantes, leurs peintures, dessins, sculptures et vidéos ont été exposés en France (Galerie Crèvecœur, Paris; Domaine Départe- mental de Chamarande ; Printemps de Septembre, Toulouse; 40MCube, Rennes), en Europe (Glasgow Project Room, Hangar; Barcelona) et aux Etats-Unis (Austrian Cultural Forum NY, International Studio and Curatorial Program, New York; Envoy Gallery, New York).

Erin Shirreff
Née en 1975, elle vit et travaille à New York. Son travail a été présenté dans l’exposition Greater New York à PS1, au Sculpture Garden et au Metropolitan Museum of Art (New York). Plus récemment, l’Institute of Contemporary Art de Philadelphie lui a consacré une exposition personnelle, elle sera également exposée en 2011 à The Power Plant de Toronto et à l’Aspen Art Museum.

David Malek
Né en 1977 et qui vit et travaille à Brooklyn, a obtenu son Masters of Fine Arts de Hunter College à New York, après avoir notamment étudié à l’Université de Rennes II. David Malek a participé à de nombreuses expositions de groupe aux Etats-Unis (White Columns, Werkstatte Gallery et Amy Smith-Stewart Gallery à New York) et en Europe (PSM Gallery à Berlin, Galerie Rodolphe Janssen à Bruxelles et La Salle de Bains à Lyon), notamment organisées par le critique d’art Bob Nickas. Il a récemment produit des installations in situ à Paris pour les boutiques Cerruti.

Susanne M . Winterling
Elle est née en 1970, vit et travaille à Berlin. Diplômée des Beaux-Arts d’Hamburg et de Braunschweig, elle a exposé in- ternationalement, notamment à la Biennale de Berlin 2008, au Museum für Gegenwartskunst de Bâle et à la Kunsthalle de Malmö. Parmi ses projets solo, on compte des expositions à New York, Berlin, Vienne, St. Louis et San Francisco, et plus récemment au GAK Gesellschaft für Aktuelle Kunst de Brême.



The Promise is an exhibition of young European and American artists, presenting work that deals with the reappropriation of objects. Whether expressed aesthetically, historically or personally, the act of creating reality is represented here as existing between fascination with and detachment from form and influence. The gap linking these two approaches appears precisely as the moment when everything is possible, when one can infinitely remake: this is the space of the promise.
Some artists in the exhibition use archival material to accomplish this, such as Agnieszka Polska, whose animations are visual collages made of photographs found in art magazines and newspapers from the 1960s, giving her videos a documentary aspect. My Favorite Things desecrates art history’s iconic forms through considering them as everyday objects.
Others re-aestheticize the object in its pure form, providing it with a cult dimension. This is the case in the work of Susanne M. Winterling whose 16 mm film Untitled (cupstairspearls) is a short loop of baroque and bourgeois inspiration. Combining a disturbing humor and a low-tech and pop sensibility, Shana Moulton has produced a series of videos and performances including The Galactic Pot Healer, which deal with hypochondria, American mass consumption and Californian psychedelia. Evoking minimal sculpture and Stone Age monoliths, Erin Shirreff’s series Signatures strike us with their austerity and angular lines. This photographic mise en abyme brings to the photographed object a mythical aspect and a reappropriation on a pedestal.
Some, finally, bring up to date objects-images and objects-influences. Inspired by geometric abstraction and optical art, David Malek’s canvas reveals in depth research on color space in painting, while reusing an imagery taken from science fiction. Florian and Michaël Quistrebert have transformed one of the gallery walls into a black and white tapestry of opti- cal illusion, borrowed from Lingelbach’s scintillating grid. Displayed as a background for the other pieces of the show, it appears as the artists’ will to captivate the viewer through hypnosis, as much as to mock the notion of white cube, the object containing and the object contained.

Martha Kirszenbaum is an independent curator based in Paris. She graduated from Sciences-Po in Paris and Columbia University in New York. After interning at the Department of Media at the Museum of Modern Art in New York, she assisted the chief curator of the Photography Department at Centre Georges Pompidou in Paris, and worked at the New Museum, New York as a research assistant on the exhibitions The Generational: Younger Than Jesus and Brion Gysin: The Dreamachine. As an independant curator, Martha Kirszenbaum has organized exhibitions in New York City (Austrian Cultural Forum, Envoy Enterprises and the International Studio and Curatorial Practice). She was the 2010 curator-in-residence for New York’s Residency Unlimited, and completed a curatorial residency at the Center for Contemporary Art in Warsaw (Poland) in the Fall of 2010.

Agnieszka Polska
Born in 1985, lives and works in Krakow and Berlin. Her work fluctuates between animation, video and photography. A recent graduate from the Academy of Fine Arts in Krakow and Berlin’s UDK, she has participated in exhibitions in Poland (Bunkier Sztuki, Krakow, Centre of Contemporary Art Znaki Czasu, Torun), Germany (Berlin TV Tower, Zak- Branicka Gallery), Austria (Georg Kargl Gallery), Switzerland (Fotomuseum Winterthur) and in New York City (Col- lege Arts Association 2011 Conference).

Shana Moulton
Born in 1976, lives and works in Brooklyn. A video-artist and performer, she graduated from University of California in Berkeley and received her MFA from Carnegie Mellon University in Pittsburgh. She also attended De Ateliers residency program in Amsterdam. Her work has been exhibited in New York City (Armory Show, Bellwether Gallery, Canada Gallery, Smack Mellon), Barcelone (Loop ’05 Video Festival), Dublin (Dark Light Festival), Edinburgh (Aurora), Amsterdam (Fons Welters) and Berlin (Art Forum 2010).

Florian & Michaël Quistrebert
Born in France in 1982 and 1976, Florian and Michaël Quistrebert graduated from Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts in Nantes. Their work has been exhibited in several institutions in France (Galerie Crèvecœur, Paris; Printemps de Septembre, Toulouse; Domaine Départemental de Chamarande; 40MCube, Rennes), Europe (Glasgow Project Room; Hangar, Barcelona) and the United States (International Studio and Curatorial Program, New York; Diesel Den- im Gallery, New York, Miami Art Basel and Carol Jazzar Gallery, Miami). In 2009, they completed a one-year residency at Triangle Arts Association in New York City (Dumbo).

Erin Shirreff
Born in 1975, lives and works in New York City. Her photographs, videos and sculptures have been presented in the exhibition Greater New York 2010, at the Sculpture Garden and the Metropolitan Museum in New York City. She lately had a solo exhibition at the Institute of Contemporary Art in Philadelphia, and will be exhibited in 2011 at The Power Plant in Toronto and Aspen Art Museum.

David Malek
Born in 1977, lives and works in Brooklyn. He received his MFA from Hunter Colllecge in New York City, and has also studied at University Rennes II. He participated in numerous group-shows in the United States (White Columns, Werkstatte Gallery and Amy Smith-Stewart Gallery in New York), Europe (PSM Gallery in Berlin, Galerie Rodolphe Janssen in Brussels and La Salle de Bains in Lyon), some of which were organized by art critic Bob Nickas. He has recently produced in-situ installations for Cerruti stores.

Susanne M . Winterling
Born in 1970, lives and works in Berlin. She graduated from Academies of Fine Arts in Hamburg and Braunschweig and has exhibited internationally, notably at the 2008 Berlin Biennial, at Museum für Gegenwartskunst in Basel and Kunsthalle Malmö. Winterling has held solo exhibition in New York, Berlin, Vienne, St. Louis, San Francisco and, more recently, at the GAK Gesellschaft für Aktuelle Kunst in Bremen.

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The Promise, 2011, exhibition view, Crèvecœur, Paris. © Hélène Giansily

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The Promise, 2011, exhibition view, Crèvecœur, Paris. © Hélène Giansily

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The Promise, 2011, exhibition view, Crèvecœur, Paris. © Hélène Giansily

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The Promise, 2011, exhibition view, Crèvecœur, Paris. © Hélène Giansily

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The Promise, 2011, exhibition view, Crèvecœur, Paris. © Hélène Giansily